Saturday, August 22, 2009

SELAMAT DATANG...AHLAN WASAHLAN...WELCOME YA RAMADHAN

RAMADHAN 2009
Alhamdulillah dapat lg aku merasai nikmat berpuasa tok tahun nie..jd memandangkn blog aku nie bru lg dilancarkn..aku pon xthu lg pe yg nk dikongsi kn ngn korg sume..so aku ambil la kesempatan RAMADHAN nie tok berkonsi sket cerita2 menarik yg ada kaitan ngn berpuasa..xsalah aku..family aku nie jnis strict sket ngn puasa..strt umor 5 tahun adik beradik aku dh strt kne puasa.."lentur buluh biarlah dari rebung"..so kiranya aku nie strt puasa dr umor 5 tahun..korg agak2 penuh ke ak aku puasa??????tepuk tangan korg..lu pkir la sendiri..wakakaka..aku xnk la bangga dan angkat bakul sendiri..aku jnis x la byk sgt kerenah wkt kecik..yg paling xleh lupa..wkt 2 umur aku 8 tahun..pada suatu petang..mak aku prepare makanan tok berbuka kt meja..tiba2!!!!!! aku dtg la menyibuk..tgk2 pe juadah tok ri 2..kononnya cm nk tlg mak aku la..hehe..ari 2 mak aku masak mee sup..aku pon susun la mangkuk kt atas meja..last2 sbb terlalu excited nk wat kje..ad 1 mangkuk 2 terlepas dr tangan aku..so jatuh ke lantai..sure la pecah..ape lg mak aku pon nek la angin..coz dr awal mak aku dh pesan jgn duk rajin sgt..xsmpi mse lg nk tlh mak wat kje kt dapur..hehehe..kre ri 2 aku bukak pose ngn air yg sgt enak...nk thu air per????? AIR MATA...hehehe..kne marah sure la aku menangiskn dri aku..citer len plak..ble bulan puasa je aku sgt ske ngn juadah2 yg disediakan..macam2 jeniskn???lauk yg jrg kte jmpe wkt bulan len sng je kte dpt dibulan yg penuh barakah nie..nk2 ble kte jenguk2 kt bazar ramadhan..jap2!!!! aku nk korg pikir sejenak..bila bulan puasa je ape yg akan terlintas kt lubuk fikiran korg????cpt2 pikir.. klu aku byk gak la..bulan puasa :
-terawih (8 rakaat je la..perut dh full tank)
-kurma
-bubur lambuk
-bazar ramadhan
-sahur (malasnye la nk bangun..ngantuk..bek tido!!!!)
-waktu berbuka
-wakntu imsak
-jgn melombong bijih (korek hidung)
nie la ape yg terlintas kt fikiran aku..byk lg tp dh xterpkir..tp tahun nie family aku ada kekurangan dalam menyambut ramadhan..berpuasa tanpa insan yg bergelar 'AYAH'..orang yg paling akan terasa kehilangan ayah adalah insan yg paling aku sayang 'MAK'..pada kebiasaannya ayah juga akan tolong mak kt dapur tok sediakan makanan..ayah mmg seorang suami dan ayah yg bertanggungjawab..tp walau ape pon kami perlu kuat kn semangat tok menghadapi segala ketentuan ILAHI..moga dlm bulan ramadhan nie roh ayah akan lebih tenteram..jd aku rse nie je serba sedikt yg aku bleh cerita tok kali nie..aku akan terus kongsi ngn korg sume tentang pengalaman aku sepanjang ramadhan yg pernah aku lalui sepanjang 20 tahun aku hidup..kt sni aku sertakan sedikit juadah rohani tok sama2 kte bce n hayati..

--------------------------------------------------------------------------------------

Marhaban ya Ramadhan (selamat datang Ramadhan), mengandung arti bahwa kita menyambut Ramadhan dengan lapang dada, penuh kegembiraan, tidak dengan keluhan. Rasulullah sendiri senantiasa menyambut gembira setiap datangnya Ramadhan. Dan berita gembira itu disampaikan pula kepada para sahabatnya seraya bersabda: "Sungguh telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang penuh keberkatan. Allah telah memfardhukan atas kamu puasanya. Di dalam bulan Ramadhan dibuka segala pintu surga dan dikunci segala pintu neraka dan dibelenggu seluruh setan. Padanya ada suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Barangsiapa tidak diberikan kepadanya kebaikan malam itu maka sesungguhnya dia telah dijauhkan dari kebajikan." (HR. Ahmad).

Marhaban Ramadhan, kita ucapkan untuk bulan suci itu, karena kita mengharapkan agar jiwa raga kita diasah dan diasuh guna melanjutkan perjalanan menuju Allah SWT. Kerinduan itu terekspresi dalam doa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW sebagaimana diriwayatkan oleh Anas bin Malik berkata: Rasulullah SAW jika sudah masuk bulan Rajab senantiasa berdo’a: “Ya Allah berkahilah kami di bulan Rajab dan Sya’ban dan sampaikanlah kami pada bulan Ramadhan.” (HR At-Tirmidzi dan Ad-Darimi).

Kerinduan akan datangnya bulan Ramadhan inilah yang juga dirasakan oleh salafu shalih. Karena begitu banyaknya kebaikan yang diberikan oleh Allah di bulan Ramadhan. Tentu saja tidak cukup hanya dengan perasaan gembira saja dalam menyambut Ramadhan. Hal-hal lain yang perlu kita perhatikan adalah :

1. Menyiapkan diri dengan baik, persiapan hati, persiapan akal dan fisik. Persiapan hati dengan memperbanyak ibadah, seperti memperbanyak tilawah Al-Qur’an saum sunnah, dzikir, do’a, dll. Persiapan akal dengan mendalami ilmu yang terkait dengan ibadah Ramadhan. Dan persiapan fisik dengan menjaga kesehatan, kebersihan rumah dan lingkungan. Dan menyiapkan harta yang halal untuk bekal ibadah Ramadhan.

2. Merencanakan aktifitas di bulan Ramadhan nanti. Seperti tilawah, hafalan, pemahaman dan pengamalan Al-Qur’an karena Ramadhan sebagai Syahrul Qur’an.

3. Mengutamakan ukhuwah Islamiyah dan persatuan umat Islam dalam penentuan awal dan akhir Ramadhan. Jangan sampai perbedaan penentuan awal dan akhir Ramadhan menimbulkan perpecahan ummat.

4. Menghindari pola hidup konsumtif dan berlebihan. Di bulan Ramadhan biasanya tempat-tempat belanja memberikan banyak potongan harga sehingga ramai dikunjungi. Seyogyianya kita tidak terpancing dengan keadaan ini, belanjakan uang sesuai kebutuhan, tidak berlebihan karena masih banyak orang yang membutuhkan. Bagi orang-orang yang beriman seharusnya masjid menjadi tempat favorit untuk dikunjungi dengan memperbanyak ibadah di dalamnya.

5. Melaksanakan ibadah puasa (shaum) dengan ikhlas dan memperhatikan segala adab serta sunnah-sunnahnya. Menghiasi Ramadhan dengan shalat tarawih, tilawah Al-Qur'an, memperbanyak dzikir dan do’a, membayar zakat, infak dan melakukan pada sepuluh hari terakhir (asyrul awakhir).

6. Menjadikan bulan Ramadhan sebagai Syahrul Jihad. Jihad adalah puncak ajaran Islam, dan rahasia kejayaan umat Islam. Oleh karenannya bulan Ramadhan adalah momentum yang sangat tepat untuk menumbuhkan ruhul jihad dalam tubuh umat Islam. Parang Badar Al-Kubra, Fathu Makkah, Pembebasan Palestina oleh Shalahuddin Al-Ayyubi, Perang Ain Jalut yang dapat menaklukkan tentara mongol, Penaklukkan Andalusia oleh pahlawan Tariq bin Ziyaad, dan bahkan Kemerdekaan Indonesia, semuanya terjadi pada bulan Ramadhan.

7. Menjadikan Ramadhan sebagai Syahrut Taubah (Bulan Taubat), dengan memperbanyak istighfar dan taubah kepada Allah SWT.

8. Menjadikan bulan Ramadhan sebagai Syahrut Tarbiyah dan Syahrud Da’wah (Bulan Pendidikan dan Da’wah). Di antara ciri khas bulan Ramadhan adalah timbulnya suasana ke-Islaman di semua tempat dan media. Umat Islam mempunyai kesempatan lebih banyak untuk beribadah dalam suasana yang sangat kondusif.

Semoga Allah SWT senantiasa membimbing kita menjemput Ramadhan dengan persiapan optimal dan mendapatkan keutamaan - keutamaannya... AMIN

1 comment:

  1. sedap ke air mate tuhh??
    ooo..pndai berlakon ehh..hehehe
    igt bukan mamat sadis..
    hehe..
    i've linked u oready ^__^

    ReplyDelete